Plany ratusza dot. ścieżek rowerowych

Plany ratusza, które ogłoszono w piątek, są ambitne: ma powstawać 60 km dróg dla cyklistów i pasów na jezdni. Warszawskie ścieżki powoli mają łączyć się w sieć.

Takie zapowiedzi padły w czasie zorganizowanego przez ratusz podsumowania sezonu rowerowego. Najpierw podano statystyki dotyczące systemu Veturilo. Łukasz Puchalski, pełnomocnik rowerowy ratusza, uznał, że ten rok był rekordowy. – Rowery wypożyczano blisko 1,8 mln razy, a liczba użytkowników sięgnęła niemal 150 tys. Nie spodziewaliśmy się takich wyników – przyznał.

Od początku działania systemu, czyli od sierpnia 2012 r., rekordzista wypożyczał rowery 1400 razy.

Tomasz Wojtkiewicz, prezes firmy Nextbike, która jest operatorem Veturilo, spodziewa się, że w przyszłym roku do istniejących 173 stacji dołączy 25-30 kolejnych. 15 z nich kupią dzielnice Mokotów i Ursus. Do powstania pozostałych dołożą się prywatne firmy. Na razie działa osiem tzw. komercyjnych stacji.

W piątek padło także sporo obietnic w sprawie nowych ścieżek rowerowych. Według zapowiedzi Łukasza Puchalskiego w przyszłym roku budowanych będzie 60 km dróg rowerowych lub pasów. Przyznał, że niektóre z nich – np. ta przy Trasie AK – będą oddane w 2015 r. Lista planowanych do budowy ścieżek jest długa. Oprócz tych zapowiadanych od wielu lat odcinków – wzdłuż Waryńskiego, przy poszerzanej Wołoskiej czy wzdłuż Jana Pawła II od al. „Solidarności” do ronda ONZ – znalazły się na niej także takie, które narysowano całkiem niedawno. To np. długa droga rowerowa wzdłuż Powsińskiej i Wiertniczej od Trasy Siekierkowskiej do Wilanowa. Powstanie także brakujący odcinek ścieżki z Powsina do Konstancina-Jeziorny, dalszy fragment drogi dla cyklistów wzdłuż Ostrobramskiej i ścieżka na Towarowej i Okopowej.

Ratusz zapowiada też, że bardziej powszechne staną się pasy dla cyklistów na jezdniach. Powstaną w przyszłym roku na dziesięciu ulicach, m.in. na Saskiej, al. Wojska Polskiego, Raszyńskiej, Koszykowej, Obozowej czy Markowskiej.

O wygodnej sieci dróg rowerowych w Warszawie będzie można mówić najwcześniej za kilka lat. Wiele zależy od tego, czy uda się zdobyć dotację unijną na kolejne 170 km ścieżek. Mają one ułatwić podróżowanie na rowerze z peryferii do centrum. Konieczne jest także połączenie dróg rowerowych w samym Śródmieściu.

Drogi rowerowe i pasy, które mają powstać w 2014 roku.

 1. Nadwiślański Szlak Rowerowy

2. Trasa AK wraz z mostem Grota-Roweckiego

3. Waryńskiego

4 Prosta

5. Świętokrzyska

6. Sokola

7. Nowolazurowa (II etap)

8. Wołoska

9. al. Jana Pawła (al. Solidarności – rondo ONZ)

10. Powstańców Śląskich (Górczewska – Radiowa)

11. Ostrobramska

12. Okopowa, Towarowa (rondo „Radosława” – Prosta)

13. Reymonta

14. Drewny (Przekorna -gr. miasta)
15. Wysockiego
16. Powsińska, Wiertnicza
17. Anielewicza
18. Panny Wodnej
19. 1. Praskiego Pułku
20. Gandhi
21. Kleszczowa

 

Łączniki tras rowerowych:
1. Banacha (przejazd przez Żwirki i Wigury)
2. Słomińskiego (Międzyparkowa -most Gdański)
3. Alka Dawidowskiego
4. Warszawska (Ursus)
5. Kasprzaka (przejazd przez Krzyżanowskiego)

Pasy rowerowe:

1. Wóycickiego
2. Saska
3. al. Wojska Polskiego
4. Mokotowska
5. Markowska
6. Raszyńska
7. Koszykowa
8. Posag 7 Panien
9. Obozowa (ks. Janusza – al. Prymasa Tysiąclecia)
10. Sójki

14. Drewny (Przekorna -gr. miasta)
15. Wysockiego
16. Powsińska, Wiertnicza
17. Anielewicza
18. Panny Wodnej
19. 1. Praskiego Pułku
20. Gandhi
21. Kleszczowa

Kategoria: Inne | Zostaw komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *